Policja jest formacją o wielopoziomowej i uporządkowanej strukturze. Na różnych szczeblach organizacyjnych funkcjonują jednoosobowe organy reprezentujące administrację rządową. Na poziomie centralnym działa Komendant Główny Policji, który podlega ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych i administracji. Na poziomie wojewódzkim funkcję tę pełni Komendant Wojewódzki Policji, na powiatowym – Komendant Powiatowy lub Miejski Policji, a na szczeblu gminy lub miasta – Komendant Komisariatu Policji.
Struktura Policji obejmuje: Komendę Główną Policji, 16 komend wojewódzkich, Komendę Stołeczną Policji, 5 szkół Policji, 65 komend miejskich, 271 komend powiatowych, 7 komend rejonowych, a także liczne komisariaty i posterunki. Dodatkowo w skład Policji wchodzą Centralne Laboratorium Kryminalistyczne oraz Centralne Biuro Śledcze Policji.
Komendant Główny Policji jest zwierzchnikiem wszystkich funkcjonariuszy, natomiast komendanci wojewódzcy i powiatowi (miejscy) zarządzają funkcjonariuszami w ramach swoich jednostek terytorialnych. Komendanta Głównego Policji powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych i administracji.
Komendant wojewódzki jest mianowany i odwoływany przez tego samego ministra na wniosek Komendanta Głównego Policji, po konsultacji z wojewodą. Opinia wojewody nie jest jednak wiążąca. Podobnie wygląda procedura powoływania komendanta powiatowego (miejskiego) przez komendanta wojewódzkiego Policji – zasięga się opinii starosty, która również nie ma charakteru wiążącego. W przypadku powoływania komendanta komisariatu Policji wymagana jest opinia odpowiedniego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, która również nie musi być uwzględniona przy podejmowaniu decyzji.
Paste Hosted With By Wklejamy.pl