Info z jee.org.pl - tam masz kopalnię wiedzy.
Ew. pytaj tutaj - paru z nas ujeżdża XJ-ty.
>Cherokee:
Sprawdzić :
1. Dokumenty:
Dowód rej
Nr VIN
Przegląd do kiedy
Brief/tłumaczenie
Ubezpieczenie
Umowa kupna
Rachunki za naprawy
Papiery dla inst gazowej
2. Wnętrze
Wspomaganie /ew wycieki
Kluczyki dwa? Pilot do alarmu
Centralny zamek
Lusterka elektryczne prawe/lewe
Światła przód, tył, długie
Kierunki czy odbijają?
Wycieraczki przód/tył . włącznik czasowy
Elektryczna tylna szyba
Elektryczne siedzenia prawe /lewe
Działanie klimy
Przełączników
Power/comfort
Alarm
Bagażnik pod wykładziną
Kpl kluczy +podnośnik
Elektryczne wszystkie szyby
Podłoga pod nogami kierowcy i pasażera
Podłoga pod tylnym siedzeniem
Słupki pod uszczelkami
Krawędzie progów
Podłoga –wgniecenia
Hamulec ręczny
Sterowanie świateł
Tempomat
Kompas
Termometr
Konsola
3. Zewnątrz
Chłodnica
Naklejki
Przedni pas czy nie malowany
Słupki drzwiowe-stan
Krawędzie dachu
Tylne elementy progów
Zbiornik paliwa / rdza i wycieki
Resory czy takie same
Opony
Rynienki
Relingi
Szyba przód
Uszczelka szyby
Szyby bok numery
Tylna klapa /stuki.luzy/stan czemu malowana??
Krawędzie dachu przy tylnej klapie
Progi od spodu
Wycieki oleju z mostów
Wycieki oleju skrzynia/silnik
Wahacze –stan i montaż
Luz na reduktorze
Luz na tylnym moście
4. Silnik
Wycieki
Ilość oleju w silniku/ kolor itp
Ilość oleju w skrzyni biegów stan , kolor itp
Wnętrze blachy komory silnikowej
Tabliczki znamionowe
Chłodnica oleju skrzyni biegów
Kompresor klimatyzacji
Filtr powietrza zdjąć pokrywę czy nie wywala oleju
5. Jazda
Gajga skrzyni biegów – szarpanie
Automat w czasie jazdy /szarpanie/zmiana biegów
Redukowanie/ kickdown/ OD
Hamowanie , prosto i mocno ew. obejrzeć stan
Temperatura silnika
Czy zbiorniczek wyrównawczy nie puszcza spod korka
Załączanie napędów
4x4 full time
hałas tylnego mostu
mosty, krzyżaki, ostre skręty prawo/lewo
tempomat
most w miejscu zwrotnic czy nie pogięty
pochylenie kół
ręczny czy działa
A TAK BARDZIEJ OPISOWO:
Jak kupić XJ- ta Cherokee
wg Bociana vel Discotheque:
Przy kupnie pewnie takie rzeczy jak blachy czy stan tapicerki porady
sa zbedne. Jedynie obejrzyj po otwarciu tylnej klapy zamek czy nie
nosi slady nadmiernej pracy klapy i czy nie ma pekniec w gornych
rogach dachu widocznych po otwarciu klapy.
Potem wez uchyl klape tak do polowy i nia poruszaj na boki trzymajac
reke w rogu dachu. Jka bedzie pracowac to poczujesz.
Zerknij przednia szyba czy nie byla wymieniana a jak tak to dlaczego.
Jest wklejana i jest elementem konstrukcyjnym przenoszacym obciazenia
budy wiec jak cos z nia jest nie tak to pierwsza peka.
Tylne elementy progow. Zbiera sie tam w progach woda a ze nie ma
odpowietrzen to dziury to kwestia tylko czasu. Tam warto poskrobac i
opukac.
Obejrzyj dokladnie zbiornik paliwa. Miedzy plastikowa oslona a
zbiornikiem zbiera sie syf i co ktorys Irokez ma cieknacy zbiornik.
Warto tam uzyc nosa i powachac.
Resory i tak beda siedzialy i tak wiec mozna to olac, byle byly oba
takie same.
Tylny most Dana 35 legenda. Co drugi ma luz sworznia satelit w koszu.
Jak Ci nie przeszkdza napierdalanie przy dojezdzaniu do skrzyzowania i
ruszaniu to olej to. Ale to dobry temat do zbicia ceny. Jedyna
skueczna tego naprawa to wymiana calych bebechow na Truetraca Detroit.
W polakowie do dostania za 2k brutto w USA okolo 300 dolcow.
Kosmicznie wazna sprawa to wieloklin na wyjsciu reduktora z tylu.
Wlaz pod auto i gora dol walem, jak jest luz i czuc przy wiekszych
predkosciach drobniutki szpileczki wibracje to jstesmy blisko
kosztownej kupy. Da sie to zrobic zakladajac SYE ktory do reduktora
NP242 jest banalnie prosta sprawa dla tokarza, a glownym kosztem
bedzie zalozenie wieloklinu na wal od lublina.
Wycieki miedzy skrzynia a silnikiem to zapewne standard czyli
simmering. Wymiana to pikus z wprawa to jakies 3h roboty i koszt kolo
60zl simmering i 60zl uszczelka pod miske 4 czesciowa.
Zerknij tylko, jezeli sa slady ze baaaardzo dlugo juz cieklo to moze
byc kupa. Te simmeringi twardnieja jak kamien i jak ktos olewa wymiane
to potem ma ladny szlaczek na wale. A simmering pracuje na tej samej
plaszczyznie co ostatnia panewka wiec reszte sam sobie dopowiedz
wyjmowanie walu, szlif, panewki itp itd pociesze ze to przypadek
jeden na piecdziesiat.
Jak bedziesz sprawdzal VIN kod dla peepa na stronie jeep.avtograd.ru
to nie cisnieniuj jak nie bedzie sie zgadzac Peepy maja rozne VINy
w zaleznosci od typu, nie ma wspolnego dla YJ, TJ, XJ, WJ, ZJ a ten na
avtograd niejednego usera przyczynil o zawal serca i nerwowe ruchy.
Acha jak jestesmy przy numerach to XJ nie posiada numerow silnika.
To co jest na bloku to data dokladna produkcji. Przez to pewnie jest w
polsce pareset Irokezow o podobnych numerach
Wez Irokiego na autboahne, gaz w deche bez litosci. I tak z minimum 5km. Patrz
na temp silnika. Jak rosnie do maxa lub jezdzi gora dol to cos tu nie tak.
Po tym stajesz i skrzynia na N, czy obroty silnika nie kuleja. Jak po
takim dokopaniu silnik nierowno chodzi to albo jego kompresja poszla do domu lub
ma problemy z zasilaniem paliwem.
Przedni most. Zalacz 4x4 i reduktor musza pracowac tak samo cicho jak
pracowal. Nawet przy 100kmh na Full Time. Wtedy pare razy dajemy palnik i puszczamy gaz,
palnik, puszczamy czy nie ma stukow. Z napedem skrecamy i dajemy lekko
gaz czy krzyzaki nie stukaja. Wrzucamy 4x4 Part Time i przy tym
polozeniu i skreceniu kol na D auto powinno stanac. Sprawdz jak
reaguje na wlaczanie i wylaczanie napedow kontrolka full time i part
time. Jak z duza zwloka to znaczy ze ktos rzadko to uzywal.
Teraz jedziemy sobie po ladnym rownym asfalciku powoli i ostro
skrecamy tak jakbys zawracal, raz w jedna i raz w druga strone. Jezeli poczujesz ze przednie kola "walcza" z soba lub cos
szarpie, tak jakby kola kazde chcialo jechac w inna strone to od razu
sie kladziemy i ogladamy dokladnie most w miejscu zwrotnic czy nie sa
wygiete. Dokladnie patrzac od przodu ogladamy czy kola nie sa
pochylone roznie. W Dana 30 przy ostrym wjezdzie w duza dziure potrafi
sie w tym miejscu wygiac caly most a potem juz nic nie jest takie jak
bylo. To gowniane rozwiazanie.
Reczny jak nie dziala to za jakies 1k bedzie dzialal i nie wystarczy
linki podciagnac bo na bank bedzie mial zjechane bebny.
Bardzo dokladnie dowiedz sie jaki typ, rodzaj, nazwa jaki olej jest w
skrzyni biegow. Reszta to kij. Ale olej w skrzyni lej taki sam.
Przy okazji powachaj i obejrzyj dokladnie bagnet od automatu. Ma byc
czysty, klarowny, w ladnym kolorze. Jakakikolwiek slad spalenizny,
opilkow, zapach spalenizny to zle kung-fu. Bardzo zle.
Automat musi ciagnac plynnie juz na wolnych obrotach. Potem zmiany
biegow przy srednio wcisnietym gazie plynne maslane. Redukcje bez
kopania szczegolnie przy dojezdzaniu np do skrzyzowania i schodzeniu
skrzyni z 2 na 1.
Przy gazie w desce skrzynia moze sie pluc kopiac miedzy zmianami.
Reszte to wiesz, sprawdzenie klimy, nie daj wcisnac kitu ze do
nabicia. Powinienes miec juz R134a w tym roczniku ale sprawdz.
Przy wymianie filtrow po kupnie sprawdz pod maska czy nie ma duzej
zoltej nalepy na przedniej sciance po lewej patrzac od przodu.
Jak jest to gwint bedzie chyba M20x1,25 dokladnie nie pamietam tak z
bomby.
Mozesz miec gwint metryczny lub calowy i czlowiek potem stoi z filtrem
w reku i zapindala jak ten goral do sklepu wymieniac i wtedy mu mowia
sory batory ale nima i jest kupa. Pasuja filtry z Renault Traffic i
Safrane i sa dostepne oficjalnie jako zamienniki w sieci Renault.
To ze Irokez ma zapluty olejem filtr powietrza nalezy zignorowac. To
normalne ze jest opluty. Nowy to jakies 40zl Filtron AP003/3 chyba
albo AP 003/1
a teraz wersja Xjeepa:
co do sprawdzania przed zakupem to wszystko tak jak w standardzie przed zakupem plus:
- posprawdzac jak zalancza napedy.... w czasie jazdy, powiedzmy na poczatek przy predkosci ok 40 km/h - miales juz XJ wiec nie tlumacze ...roznica tylko w zapinaniu bo to autoamat w czasie jazdy na N w automacie i zapodaj na Full time (zielona lampka)... pobaw sie gazem czy nie ma stukupuku, czy cicho reduktor chodzi...standardzik w terenowcu...
Troche poskrecaj nan max skrecie to zobaczysz czy krzyzaki polosi sa OK!!
zreszta co ja Ci tlumacze....
potem test luzu w tylnym moscie....na postoju nacisnij guzik na gajdze automata i pobujaj troche pomiedzy N...R...D nie powinien za mocno "kopac"...praktycznie wszystkie 'kopia" ale to zawsze pretekst do zbicia z ceny...a jak nie kopnie to masz farta...
Potem test motoru....najlepiej gdzies na autobane wyjechac...pogonic go troche i popatrzec co sie z temperatura dzieje...nie powinna zbyt mocno podejsc powyzej 100 st. - XJ 4.0 to istny piec na kolach i temperatury ok 100 st to norma...generalnie powinna byc stala okolo 95 st czyli w pionie wskazowka
w czaie jazdy sprawdz tempomat.... wazne
mozesz zciagnac obudowe gorna filtra powietrza i eknac czy oleju odma nie wywala....
popatrz jak dziala kick down... w czasie jazdy but w podloge i zobacz czy automat dobrze redukuje, czy dobrze, plynnie zmienia bieg...
czy sa jakies wibracje walu...hamulce... - czyli norma..co tu pisac
na postoju zobacz jaki kolor ma olej ATF w skrzyni automatycznej....i czy nie smierdzi...powinien byc czerwony ...
wycieki pod autem:
- skrzynia / motor - to norma - simering - ten typ tak ma ale z ceny mozna zbic... koszt wymiany ok 400 pln
- wyjscia z reduktora na waly - maly problem - simeringi
- kolo pasowe - norma... simering
- uchwyt filtra oleju - male oringi - proscizna
zawiecha:
- gumy stabilizatora czy nie powybilane...laczniki... jak masz mozliwosc to silenblocki wachaczy i resora posprawdzaj bo to dosc duze koszta....
pomierz wymiary kontrolne stanu zawieszenia - od osi pojazdu do krawedzi blotnika...bedziesz wiedzial jak mocno siedzi :
- przodek - 45,5 cm
- tyl - 44 cm
Paste Hosted With By Wklejamy.pl